onsdag 31 mars 2010

Bara 2 dar kvar nu :)!

Nu är det ÄNTLIGEN nära!!!
På fredag morgon går bilen mot fjälls :). 9dagars fjällvistelse kommer att ladda mina batterier nåt otroligt! Längtar!!!! I och för sig längtar jag tillbaka redan i bilen hem varje gång ;). Ska bli så härligt!!! Denna resa får Emil följa moster på semester (badbyxorna?!? är visst redan packade, för det har man med sig på semester) så han också bara får va i över 1 vecka :)

Av nån anledning har fjäll, skog, natur, vatten mm en balsamerande effekt på mig :). Tur jag har en karl som känner samma dragning ;)! Det är när jag får vara i dessa miljöer jag mår som allra bäst. Vad det beror på har jag ingen aning om! Kanske är det den samiska delen av mitt arv som tar stor plats i min själ?!? Jag vet att det låter flummigt men på nåt sätt tror jag att det kan vara så...
Dragningen mot ursprungsbefolning har till exempel alltid funnits....indianer, samer, inuiter....you name it :). Det är så facinerande!!!!

Min mamma sa i början av vår adoptionsresa att hon då förstod varför jag "varit som varit" under uppväxten....att allt har en mening! Det hade inte riktigt jag reagerat på men då jag tänker tillbaka så ser jag det...
I mitt flickrum var väggarna fyllda av bilder på indianer, nån dag skulle jag ha en egen indianbebis. Runt halsen hängde det en trolltrumma i silver. Min favorit barbie var färgad (INTE vanligt på slutet av 80-talet). Jag blev förbannad då dom tog bort spanskan som språkval då vi började högstadiet...mm mm.

När vi sen bestämde oss för att adoptera var det det enklaste beslutet vi tagit! Skit i ivf:en!!! Nu kör vi :D.
Först skulle vi till Vietnam...där fanns det små barn....men det kändes inte riktigt rätt!
Det var ju Bolivia hjärtat hade fastnat för (varför visste vi inte då)....men minst 6 veckors resa gick ju inte....vi har ju hundarna! Då ryckte syskon och föräldrar ut och sa att hundarna var det sista vi skulle behöva oroa oss för. Dom kunde ju åka runt hos dom!!!

Bolivia blev det och efter ett bra tag var väntan i svenska kön över och i mellandagarna -06 skickades vår akt iväg. Ett tag senare fick vi veta att vi lottats till La Paz!
Jävla skikt tänkte vi....vi ville ju till Santa Cruz....till värmen och poolerna :).
Men när allt sjunkit in och vi börjat läsa på om La Paz insåg vi att vi hamnat helt rätt!

Nu skulle vi ju få mitt efterlängtade indianbarn :) då majoriteten i La Paz är indianer! Nu fanns anledningen att i alla fall liten skala lära sig spanska. Sen har vi naturen!!!! Denna natur! Inte helt olik ett kargt kalfjäll....We Love It! Vi tror att vi kommer att trivas nåt enormt.

Likheterna mellan La Paz och Kåtaviken är ju på vissa plan ganska slående. Se bara på dom här bilderna...på första är berget Illimani som vakar över La Paz...på andra bilden syns Oxtinderna som ruvar på andra sidan sjön uppe i fjälls och som är det första man ser när man kliver upp på morgonen :D


Det finns nog en orsak till varför vissa saker händer i ens liv :)...

4 kommentarer:

  1. Så fint skrivet och kloka ord. Jag tror att du har helt rätt om att det var menat att ni skulle hamna i La Paz, likaså vi i Santa Cruz.

    Hoppas ni får en härlig tid i fjällen...

    Kram från MIG

    SvaraRadera
  2. Glad Påsk på dig.
    Ha några underbara dagar i fjällen och visst är bilderna lika.

    SvaraRadera
  3. Ha en underbar semester i fjällen. Vi kom hem i söndags från fjällen och hade strålande sol en dag, moln en dag och underbar skare den tredje dagen. I övrigt är det ju bara underbart att komma ifrån och slappa...

    Kram Kix

    SvaraRadera
  4. Hej! Jag har nu läst/kollat över din blogg!
    Vad spännande att Barnbeskedet ligger så nära nu! Lycka till!
    Vi har ganska nyligen ställt oss i adoptionskö!
    Kram

    SvaraRadera