tisdag 20 april 2010

När ska allt sjunka in?

När kommer vardagen igen? Ja...alltså den vardag då jag kan börja fokusera igen! Så ofokuserad som jag är nu är helt sjukt!!!!
Hade kurs på jobbet igår och kom knappt ihåg vad vi gick genom. Skulle handla och visste inte vad jag en planerat till middag så jag kom endast hem med två liter mjölk. Sätter mig med pack- och kom ihåg listorna och bara sitter där utan att få ner nåt på papperet då jag inte har nån aaaaaning vad jag ska skriva :).
Allt det som hänt senaste månaderna är helt overkligt! Nu är det verkligen dax!!!!!
Snart spricker vår "villhabarnföralltivärlden" bubbla efter en massa år och det är vår tur :D.... ÄNTLIGEN! Efter alla tårar och jobbiga dagar är det verkligen vår tur!!!

Mitt i vårt lyckorus kommer en ond känsla krypande :(! Något vi båda två tagit upp senaste tiden....
Hur kan vi känna oss så oförberedd fast vi väntat så länge? Hur kan något som vi längtat så mycket efter att det gjort ont, kännas så skrämmande? Klarar vi det här? Kommer vi att kunna uppfostra en annan människa? Vad är det som säger att just vi är rätt för just detta stackars barn :S? Är vi föräldramaterial?????

Litegrann känns det som att vi nånstans på vägen gått i ide och bara följt med....byggt upp en skyddsbarriär runt om oss för att bara orka med vardagen med allt vad det innebär. Insett fakta att detta kommer att ta tid och bara släppt kontrollen över det hela. I det ögonblick våra handlingar länmade sverige med dhl, och vi inte längre kunde påverka tappade jag.....Lisa aka kontrollfreaket....kontrollen! I början var det riktigt skrämmande men med tiden har jag lärt mig att gilla läget. Att bara ta veckorna/dagarna som det kommer. Att allt INTE behöver planeras....

Vi vet innerst inne att vi kommer klara detta!!! Vi har turen att vi ifrågasätter vår förmåga till att bli föräldrar olika dagar....När jag behöver nån som säger att vi kommer att klara det här galant är Ante stensäker på vår förmåga att ta hand om ett barn....och viseversa :).

Jag tror att min träning har blivit en sorts fristad. Ett ställe då jag inte behöver tänka alls....bara vara! När jag kommer hem från ett pass mår jag som allra bäst och hjärnan känns utvilad :).

Nu lägger vi alla onda tankar bakom oss och siktar framåt...MOT FRAMTIDEN :D

4 kommentarer:

  1. Klokt!
    Jag tror att nästan alla av oss har byggt en skyddsbarriär runt oss själva, just för att också skydda sig mot allt som komma skall. Detta är ett bra sätt att förbereda sig på just framtiden, då man stannar upp och tänker efter istället för att bara flyta med och inte tänka.

    Försök tänk lite så här när du fyller på packlistorna...

    * Vad behöver vi om vi ska gå ut på hotellgården och sova lite middag?

    * Vad behöver vi i skötväskan?

    * Vad behöver vi under flygresan?

    * Vad ska vi ge för gåvor till domare mfl?

    * Vad ska vi fråga om på barnhemmet?

    * Vad i matväg ska vi ta med till barnet som är sockrat där nere? - välling, gröt mm

    Så tänkte jag när jag skrev mina listor. Sen beror det lite på hur gammal barnet är också, men det är bättre att ha för mkt än för lite och plocka bort istället.
    Det är ju socker i det mesta där nere så det kan vara bra att ta med lite osötade saker kanske. Våtservetterna var bara parfymerade har jag för mig att jag har hört.

    Nu längtar jag tills ditt samtal kommer hit;)

    KRAM

    SvaraRadera
  2. Spännande! Å kul! Jag kan tyvärr inte komma med några tips eftersom jag inte har någon susning om adoption eller hur ni känner. Fast jag förstår hur det är att helt plötsligt stå där med en unge i famnen, man blir aldrig riktigt förberedd på det. Oavsett om man föder eller adopterar. Kom då ihåg passet och pengarna så fixar sig nog resten;)

    SvaraRadera
  3. Ja visst är det så att man bygger en skyddsbarriär runt sig.

    O visst tvivlar man på sina kunskaper.

    Men jag lovar dig att allt kommer att släppa, antingen allt på en gång eller så sakta sakta.

    Tess gav dig bra punkter att fundera kring.

    O mycket kommer nog när ni vet VEM det är ni väntar på.

    Det är helt ok att vara okonsentrerad, det är hormonerna som spökar. Jag är helt övertygad om att "vi" adoptiv mammor oxå har hormonkänningar i vår väntan.

    Många kramar och lycka till

    SvaraRadera
  4. Måste ju lämmna ett avtryck här med:) som jag har gjort hos "grodis" vilken underbar resa ni har framför er,något såå fantastiskt väntar på er i ett land långt borta:) Hoppas ni får det DÄR samtalet snart...
    Från en mormor med ett barnbarn från Colombia<3<3

    SvaraRadera